in de media

Comeback Trabant

De Trabant, hét symbool van de DDR, keert na jaren van afwezigheid terug. Het typische, nostalgische gevoelens oproepende autootje maakte zijn rentree in september op de internationale autobeurs in Frankfurt. De nieuwe Trabant, die vooralsnog de naam nT (nT staat voor neue Trabi) draagt, is een idee van de Duitse bedrijven Herpa en IndiKar.          De nieuwe auto heeft een elektromotor en zonnepanelen op het dak. De elektrische Trabant rijdt op een lithium-ion accu en heeft een actieradius van 160 km. Het zonnepaneel op het dak moet de airco in de auto nieuw vormgegeven wagen van stroom voorzien. Herpa en IndiKar verwachten –mits er een financiële partner wordt gevonden – de Trabant nT in 2012 in serie op de markt te kunnen brengen.

Bron: Explore, nr.5, oktober 2009, jaargang 36, blz. 40.

Trage magneten voor snelle dataopslag

Natuurkundigen van de Radboud Universiteit Nijmegen en Stichting FOM zijn er samen met Oost-Europese collega’s in geslaagd magneten veel sneller om te polen dan tot nu toe mogelijk was. De snelle ompoling van magneten is belangrijk in de computerindustrie, waar het zorgt voor de opslag van data op de harde schijf. Er bestaan twee typen magneten: ferromagneten (bijvoorbeeld nikkel, ijzer of kobalt) en antiferromagneten (bijvoorbeeld chroom). Deze laatste groep vertoont bij ompoling traagheid, een eigenschap die de onderzoekers wisten uit te buiten. Hierdoor is het mogelijk om de magneten om te polen met een magneetveld dat slechts 100 femtoseconden (een tienduizendste van een nanoseconde) aanstaat. Bij ferromagneten moet het magnetisch veld veel langer (één nanoseconde) ingeschakeld zijn voor volledige ompoling. De ontdekking van de onderzoekers lijkt vooral belangrijk voor de snelheid waarmee gegevens op de harde schijven van computers kunnen worden geschreven. Met antiferromagneten kan dit in theorie 10.000 keer sneller dan nu het geval is.

 

Bron: Explore, nr. 5, oktober 2009, jaargang 36, blz. 41.

Maak jouw eigen website met JouwWeb